dinsdag 18 april 2023

dinsdag 18 april 2023
 20.00 uur
 Mariakerk

Opnieuw een avond rondom Psalm 126, de vorige editie werd enthousiast ontvangen. Psalm 126, een oogstpsalm, is vele malen bewerkt en op muziek gezet in de loop van de eeuwen. Reden om daar met elkaar eens aandacht aan te besteden. Tijdens deze avond maken we een muzikale tijdreis van het oude Israël naar het heden. In een afwisseling van muziek luisteren, samen zingen en verdiepende informatie, zullen bekende en verrassende melodieën en muziekstijlen langskomen.
De Psalmen zijn liederen van bijna drieduizend jaar oud en worden nog steeds gezongen in kerken wereldwijd. Ze klinken nu heel anders dan toen David ze schreef en zong, zichzelf begeleidend op zijn harp. Wat weten we van hoe ze in het verleden klonken? Wat is in de vele eeuwen daarna met de Psalmen gebeurd? Hoe klonken ze in kloosters in de Middeleeuwen? Hoe komen we aan de Psalmmelodieën zoals we ze nu zingen en op welke andere manieren kun je met Psalmen omgaan? Verschillende componisten die bewerkingen hebben gemaakt passeren de revue. Kortom een heerlijke informatieve avond waarbij ds. Wijmenga garant staat voor een interactieve ervaring van de veelzijdigheid en actualiteit van deze prachtige eeuwenoude Psalm.
Wie:                 ds. D. Wijmenga
Waar:              Mariakerk Vollenhove